Thursday, October 22, 2009

Alam Muluk atau disebut Alam Maya merupakan satu alam yang dijadikan oleh Allah S.W.T yang Maha Berkuasa dan pemurah selama 6 masa sebagai tempat ujian bagi umat manusia dan jin untuk menerima ujian Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Senang disebut dalam bahasa Melayunya ALAM CAKERAWALA. Di Alam Maya ini ALLAH telah menzahirkan kebanyakan sifatNya supaya manusia bersyukur dan mengenaliNya bagi sesiapa yang mahu. Bagaimana untuk mengenali Allah melalui ALAM CAKERAWALA ini atau Alam Muluk ini supaya boleh diterima oleh akal? Anda semua sebenarnya telah mempelajarinya namun kerana silaunya cahaya Alam Muluk itu sehingga tiada terlihat sifatNya yang Indah lagi Mengagumkan itu. SAINS, itulah ilmunya.

12 comments:

mautauka said...

baguih.baguih.baguih.

permulaan yang baik.

Oghang Ba Ado said...

Assalamualaikum WBH..

Allahummasolli wassalim ala saiyyidina Muhammad Nuril Annuar, wasirrril yassar..

Pok Cik nak tanya naa..

ish.. iyeee ke alam malakut ni bumi? abih alam mulki kat mana pulak? ish... alam syahadah pulak apa? alam langit dunia kat mana? bumi putih kat mana? baitul makmur tang mana? bla bla bla bala bla....

Sekian.. Jangan mara aa...

Oghang Ba Ado said...

Rasulullah s.a.w memberi gambaran tentang keluasan al-Arasy al-Majid, “Hai Abu Zar. Langit yang tujuh dan bumi yang tujuh di sisi al-Kursi hanya seumpama sebentuk cincin di atas padang pasir luas, dan al-Kursi di sisi al-Arasy hanya seumpama sebentuk cincin di atas padang pasir yang luas pula. Lebihnya al-Arasy daripada al-Kursi seperti lebihnya padang pasir yang luas daripada sebentuk cincin tersebut”.

Oghang Ba Ado said...

lagi satu naa..

Pok Cik nak tanya, Kalau-kalau sains boleh bagi penerangan jauh dekatnya alam ghaib..

lama pak cik caghik-caghik tak jumpak..

berapa jauh naa, dia punya jarak?

jangan marah naa..

Gelojak_Jiwa said...

YANG SEBENARNYA HAMBA TERSALAH TULIS... BUKAN ALAM MALAKUT TAPI ALAM MULUK.. MAAFKAN HAMBE YE ABG HALIM.. AMBE BUDAK BARU BELAJAR.. ALAM MALAKUT ALAM MALAIKAT.. INGAT NAK TUKAR SEMALAM.. SORI YEA.. ALAM SYAHADAH KURANG ARIFNYA HAMBA KERANA BELUM LAGI KE SITU, ALAM LANGIT DUNIA MASIH LAGI ALAM MULUK SELAGI DAPAT DILIHAT OLEH PANDANGAN MATA ATAU TELESKOP YANG CANGGIH.. MAHA LUASNYA ALLAH.. BUMI PUTIH SAUDARA HALIM LEBIH ARIF, AJARKAN HAMBA.. BAITUL MAKMUR TEMPAT IBADAHNYA MALAIKAT, MASIH DI ALAM MALAKUT DI ATAS ARASY.. ALAM LAHUT??? NANTI KITA PERGI CARI BERSAMA YE ABG HALIM.. HUHUHU..

Gelojak_Jiwa said...

ALAM GHAIB ADA BANYAK PERINGKAT. SAINS HANYA SETAKAT BOLEH MENGKAJI ALAM GHAIB YANG TERDAPAT PADA ALAM MULUK SAHAJA. ITUPUN TERHAD. SEBAB ALAM MULUK INI DIJADIKAN ALLAH SEBAGAI TEMPAT MANUSIA DAN JIN BERIBADAT. MALANGNYA SAINS MASIH BELUM DAPAT MENEROKA LUASNYA ALAM GHAIB DI ALAM MULUK INI, APATAH LAGI DI ALAM YANG LAIN. "AKAL INI BEKU, MAKA ISLAM DITURUNKAN UNTUK MEMECAHKAN KEBEKUAN AKAL" TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT. SEPERTI KATA AHLI TASUF MAKSUDNYA HAMPIR SAMA, "ALAM INI ADALAH CERMIN UNTUK MENGENALI ALLAH". RAHSIA TARIKH LAHIR ADALAH ANTARA KAJIAN YANG BERKAITAN DENGAN ALAM GHAIB DI ALAM MULUK. MINDA SEPARA SEDAR, TENAGA LIBIDO, HAIRUL IZWAN...EHH??!! SEMUANYA BERKAIT DENGAN ALAM GHAIB. HEBATNYA ALLAH, ALAM GHAIB DI ALAM MULUK PUN MANUSIA TAK BOLEH NAK KAJI, APATAH LAGI ALAM YANG LEBIH TINGGI. MUNGKIN SAUDARA HALIM SUDAH FAHAM BAHAWA SAINS ADALAH KAJIAN AKAL UNTUK MENGENAL ALLAH,AKAL ITU BEKU,SEBAB TU KALAU NAK TAU LEBIH TENTANG ALAM GHAIB PERLUKAN AGAMA. HALIM SETUJUKAH? KAJIAN SAINS YANG BERKAITAN DENGAN ALAM GHAIB DIPANGGIL METAFIZIK. HAMBA KURANG ARIF. WALLAHUA`LAM

Oghang Ba Ado said...

Assalamualaikum!

Ish.. betul la tu.. hang kata.. hang dah arif dah sebenarnya..

Sahaja aku nak pekena kat hang.. hehehe... sori dik.. abang ko ni nakal...

Bumi putih itu di alam malakut, tempat tentera-tentera Sayyidina Khidir berkumpul..

..dan mereka ni terdiri daripada...

..sekali dia orang keluaq.. putih tapak kaki dajjal dan tentera-tenteranya besok..

aik.. apa kaitan aku dengan libido nih? isk.. musykil aku..

Oghang Ba Ado said...

Tajuk asal hang MALAKUT tu dak molek benar dah.. cuma penerangan dia kurang kemas aritu.. sorilah rimau..

Aku suka benar kalau hang boh tajuk MALAKUT macam aritu..

Kajian tarikh lahir tu cuma sebahagian dari perjalanan.. tapi masih tak lepas dari cerita mengenai 'Lembaga Adam'..

bukan tak penting, tapi AMAT PENTING!.. sebab dia nak mula bab saka, baka, pesaka dan puaka pada diri..

sekian..

fakir al banjari said...

hebat diorang di blog ni. cerita bab malaikat lah, apa malakut lah, apa mulki lah. aku ni alam misal pun tak habis telusuri dan mengerti lagi. jahilnya aku.

bantulah aku Ya Rahman

Gelojak_Jiwa said...

rendah diri ambe dengan kata-kata tuan ambe

Oghang Ba Ado said...

Tu dia! Taiko sudah mari!..

fakir al banjari said...

ada satu alam yang senang nak faham alam sukma. layari http://alamsukma.blogspot.com