Tuesday, January 17, 2012

Warkah buat Tuan Guru Hj Abd. Rahman Limbong

Izharuddin Bin Haron
Kuantan,Pahang
17 Januari 2012

Assalamulaikum Tuan guru,

Tujuan saya menulis warkah ini adalah untuk menyampaikan kekesalan saya terhadap perkara yang menimpa tuan guru pada tanggal 21 Mei 1928 iaitu pada 84 tahun yang lalu. Masih segar di fikiran saya akan kejadian yang menyebabkan Tuan Guru dibuang daerah ke Mekah pada ketika itu. masih ingatkah Tuan Guru?

Tuan Guru,

Ketika Tuan Guru menyerah diri di Istana Maziah dengan sukarela, lalu dikenakan pertuduhan menderhaka, alangkah hancurnya hati saya selaku anak muda yang menyayangi Tuan Guru sebagai ulama walaupun kita tidak pernah bersua muka. Masih Ingat lagi kata-kata Tuan Guru di mahkamah..

"Tanah itu adalah Hak Allah dan bukan Hak Negeri"

Tuan Guru,

Mengapa Tuan Guru tidak membayar sahaja Cukai Tanah tersebut dan meminta kepada semua rakyat Terengganu untuk membayarnya? Alangkah ruginya Tanah Melayu ketika itu kerana kehilangan Tuan Guru sebagai ulama yang terkemuka! 

Tuan Guru, 

Kini pada tarikh 17 Januari 2012, sudah berpuluh tahun datuk dan ibu saya membayar cukai tanah demi untuk pembangunan negara. Mungkin Fatwa Tuan Guru sebenarnya tersilap.  Kini tiada lagi British sebagai penasihat Tanah Melayu. Tuan Guru, Maafkan saya selaku pewaris generasi kini kerana usaha Tuan Guru selaku Pejuang Kemerdekaan telah saya siakan.

Salam Hormat,

Izharuddin

1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)