Monday, January 18, 2010

Ibu..Kau Di Sini Rupanya...(siri 8)


“Dummmm”  Mat Yong terjelepuk umpama nangka busuk sambil mengurut-ngurut dahinya yang kian membengkak. Kelam dirasakan dunianya sebentar. Sambil terlentang menghadap dan merenung langit yang terbentang luas, dipeluk kedinginan malam yang pekat gelita dengan bersuluhkan sedikit kerdipan cahaya bintang ehsan dari Cahaya Yang Maha Terang. Mat Yong keliru, terkedu dengan peristiwa yang baru dialaminya.
“ Bukankah aku telah menguasai ilmu tersebut? Bukankah sepatutnya aku boleh mengelak segala bahaya yang datang dengan ilmuku itu? Apa silapku? Berlegar-legar soalan itu menjelma di fikirannya.
“Mat Yong, Bahagia atau  celaka bukanlah ditentukan olehmu melainkan dengan Ilmu Allah,Kekuasaan Allah semata. Sehebat manapun ilmu yang kau kuasai tidak akan dapat melawan Qada dan Qadar Ilahi. Hatimu masih disulam dengan nafsu amarah yang bergejolak, masih gelap-gelita,buta dalam memahami ilmu kebatinan yang luas. Masih belum sampai masanya,janganlah terlalu asyik dengan mainanNya itu” tiba-tiba terlintas percakapan itu di dalam hatinya. Benar,memang Mat Yong merasakan agak seronok dan ujub dengan ilmunya itu.
Mat  Yong masih lagi terlentang, merenung jauh ke dada langit, memerhati bulan dan bintang di celah kepekatan malam, mencari sedikit ketenangan. Kesal dengan sikapnya selama ini yang sentiasa bermegah dengan ilmu yang sedikit sehingga menganggap dengan ilmunya itu boleh menjauhkannya dari segala bahaya. Jika telah sampai masanya,maka Allah sedikitpun tidak akan menangguhkan rahmat atau seksaanNya.
Mat Yong terus bangkit, meredah malam dengan mata zahir dibuka luas, mencari jalan pulang ke tanah asal, di rumahnya yang diwarisi dari nenek moyangnya dahulu kala. Penuh senyuman, Mat Yong berikrar untuk tidak lagi asyik diulit rasa megah terhadap ilmu tetapi mula mencari dan memahami kemegahan ilmu itu sendiri. (bersambung....)

No comments: