Sunday, November 8, 2009

Remaja Itu

'Anwar ibrahim dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri'... terhenti hayunan tangan seorang anak remaja berumur 15 tahun yang sedang menggosok baju sambil memakai tuala dek kerana tersentak dengan berita pukul 7 pagi pada suatu pagi pada bulan september 1998 di sebuah bilik di asrama sekolahnya.. tidak percaya dengan apa yang didengarnya,lalu dia berhenti menggosok baju untuk mendengar berita selanjutnya,dan........ sah! memang DS Anwar Ibrahim dipecat kerana salahlaku LIWAT!

Begitu cepat berita tersebut tersebar di sekolah sehingga seharian remaja itu dan rakan-rakannya hampir tidak belajar kerana topik tersebut menjadi perbualan yang sangat hangat dalam sejarah hidup remaja tersebut. Ada segelintir yang menyokong dan lebih ramai yang tidak percaya..

Namun anak muda yang masih remaja itu hampir tidak percaya kerana DSAI diketahuinya hebat,amanah,menyayangi rakyat dan berkarisma.. Berita TV3 menayangkan ucapan DSAI di masjid negara dan masih lagi terngiang-ngiang di benaknya sehingga kini.. "saya percaya kepada DS Dr. Mahathir.. saya akan berbincang dengannya,rakyat diminta bertenang..." Seingatnya begitu..

"Reformasi!! Reformasi!! Remormasi!!" Bergema laungan dari rakyat bersama idola mereka DSAI di masjid negara setelah perbincangannya bersama DS Mahathir menemui jalan buntu. Oleh kerana tidak sanggup menjadi lembu yang dicucuk hidung, dan demi mempertahankan maruahnya yang terhina kerana tuduhan tersebut, tiada televisyen dan suratkhabar perdana yang sanggup memberi ruang untuknya membela diri, DSAI memilih masjid negara menjadi medan penerangan.. Masa terus berlalu,DSAI ditangkap,dipukul,dihina,dipenjara, dan akhirnya dibebaskan....

Kini usia anak remaja tersebut telahpun menginjak dewasa. 11 tahun masa berlalu dan anak remaja tersebut telahpun bekerja di salah sebuah agensi kerajaan di negara ini. Kes DSAI ini telah mengenalkan anak remaja tersebut dengan idolanya kini, Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat yang disangkanya sesat suatu ketika dulu semasa tingkatan 1 ketika ibubapanya masih ahli UMNO dan pernah memegang jawatan S/U UMNO Cawangan pada tahun 1984 - 1995.

Anak muda ini tidak lagi keliru, malah berikrar dengan dirinya untuk terus menyokong perjuangan yang dibawa TGNA dan sahabat-sahabatnya ini sampai akhir hayatnya selagi dasar mereka tidak pernah berubah.. Terima kasih DSAI, kerana semangat tuan yang tidak pernah luntur, dapatlah anak muda ini mengenali yang mana intan yang mana kaca akhirnya..

Ya Allah.. Tabahkan hati anak remaja itu, berikan anak remaja itu petunjuk untuk bersama-sama dalam perjuangan ini.. Amin

9 comments:

Anonymous said...

Assalammualaikum,

apa yg kau cari?

ingat apa yg paling dekat dengan kita ?

jawab sendiri

Oghang Ba Ado said...

Waalaikumsalam..

Yang bertanya tu dah berjumpa ke belum?

Gelojak_Jiwa said...

waaalaikumsalam..

haa, menjawab la korang dengan atok OBA! tu la,sape suruh korang tanya sangat! kui..kui..

mautauka said...

aku tau remaja tu sapa.

mari kita nyanyi sama2

kk kk kk kkkk kkk kkkk kkkk kkkk kkkk kkkk kkkk

Gelojak_Jiwa said...

sape? sape? kk kk kk kkk k k k k k kkkkkkkkkkkk!!!

fakir al banjari said...

kkkk kkkk kkk kkk kkk kkkkkkk

bila nak abis nyanyi ni?

Oghang Ba Ado said...

aku pung nak nyanyi! KKKK KKKKK kKKKKKK...

Gelojak_Jiwa said...

baik, kita di mana tadi.. oh ye.. aku cari duit

Oghang Ba Ado said...

duit, duit, di mana kau duit? duit, duit..