Monday, December 28, 2009

Ibu,kau di sini rupanya... (siri 7)




Selama ini Mat Yong hanya tahu berpencak, mencari syariat yang zahir tanpa mempedulikan yang batin, yang tersembunyi. Kini beliau sudah mula memahami selain bergerak berpencak dan berpetua, ‘rasa’ merupakan suatu yang amat penting dalam mempelajari dan menguasai ilmu persilatan. Kini Mat Yong merasakan lebih berkeyakinan dan bersedia untuk meneruskan perjalanan  mencari ibunya yang telah lama menghilang.


“Banyak lagi yang perlu kamu belajar Mat Yong. Hari ini kamu umpama bayi, baru bertatih,berjalanlah dengan baik, teguhkan dulu kakimu yang lemah itu sebelum melangkah lebih jauh” ujar Shahar seolah-olah dapat membaca fikiran Mat Yong.


Mat Yong hanya tersenyum dan mengiakan sahaja kata-kata gurunya itu. Setelah apa yang dilaluinya kini, memang benar seperti yang diberitahu oleh Shahar itu.


Mat Yong merasakan seolah-olah tubuhnya seperti burung yang meronta-meronta ingin dibebaskan dari sangkar raga dan terbang bebas ke angkasa menghirup udara segar dan merasai kelazatan dan  menghayati kecantikan alam Mulki ini dari langit luas ciptaan Yang Maha Luas.


Lihat dari mata burung, atau lihat dari dalam tempurung’..


 Sedikit terkejut Shahar apabila mendengar Mat Yong menyanyikan rangkap lagu tersebut lalu tanpa disangka Mat Yong, disambungnya lagu itu dengan penuh keriangan umpama orang yang sedang mabuk todi. Pelik sungguh Mat Yong melihat gurunya itu.





Yang mana satu engkau pilih…


Dalam kalut ada peraturan….


Peraturan cipta kekalutan…


Di mana pula kau berdiri..





‘Suara macam gendang bocor aje’ getus Mat Yong dalam hatinya. Nak ketawa, nanti tak pasal-pasal lebam biji mata, fikirnya. Shahar menyanyikan lagu tersebut sambil terus berlalu meninggalkan Mat Yong menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Sejurus kemudian Mat Yong tergelak sendirian.


Memang itulah perangai Shahar, kadang-kadang pelik semacam saja. Nak dikata gila waras. Nak dikata waras, gila pun ada. Landak Adan pun kadang-kadang kelihatan begitu juga. Tapi tahan sedikit berbanding Shahar. Wak Izwil pula suka buat-buat gila. ‘Gila aku dibuatnya!’ Mat Yong mengomel sendirian sambil tersengih seperti kera mendapat bunga, memikirkan telatah kekandanya lantas berlalu meninggalkan gelanggang setelah bersalam Belangkas dengan Pak Azmi dan lain-lain.


Dalam perjalanan pulang, Mat Yong telah memejam mata sambil berjalan menuju ke rumahnya bertujuan menguji ilmu Layang Tubuh tersebut. Pokok, ayam,itik, rumah orang, awek cantik, makcik jiran belakang rumahnya habis semua dielaknya walaupun dengan mata tertutup. Tiba-tiba….. (to be continued..huhuhu)

6 comments:

fakir al banjari said...

Oh, sang Algojo nanti dulu

....

sang al gelojoh pun nanti dulu

kena pelan-pelan, jangan gelojoh

Gelojak_Jiwa said...

Berikan ku kesempatan akhir iiiini..
untuk menyatakan kalimah sebenar..

hu..hu.. burung dah ada sayap, mesti le nak terbang!

Gelojak_Jiwa said...

mat yong memang seorang yang gelojoh.. siapa la yang tak gelojoh jika hidangan enak di depan mata.. umpama kucing mendapat ikan..

Oghang Ba Ado said...

lepaih ni tuko nama: gelojoh jiwa.. heh heh heh...

fakir al banjari said...

sokong

Gelojak_Jiwa said...

ok.. your suggestion will be considered.. if there's no answer in 3 days, just assume your appliance has been rejected.. huhuhhuuuu!